vrijdag 6 augustus 2010

Van Sleen naar Helsinki

Jawel donderdag 5 augustus was het dan zo ver. Eerst met de auto naar Schiphol. we hebben een reservering voor Best-Parking. Dat is ook zo gevonden echter er zijn te weinig parkeerplaasten of er is sprake van overboeking. Er is maar 1 oplossing, auto langs de kant van de weg op een afgesloten terrein parkeren. Nu maar hopen dat er geen spiegels af gereden worden, wielklemmen om de banden, krassen aan de zijkant en nog meer doemscenario's. We bellen naar het opgegeven nummer bij de reservering en binnen enkele seconden komt daar een busje aangereden. Hop koffers erin, wij erin en rijden maar. We zijn razendsnel en veilig bij Schiphol. Omdat we al via internet ingecheckt hebben en in het bezit zijn van een boardinpass is het een kwestie van koffers afgeven en door de douane. Louise mag als eerste en is de gelukkig winnaar van de jackpot.. lichtjes en alarmbellen gaan af dus weer terug door het poortje en jawel zelfde toeters, bellen en lichtjes. Dan maar weer schoenen uit en weer heen en weer door het poortje. Bingo, dat waren dus de boosdoeners. Nu is het mijn beurt. ook ik begin te bellen en rinkelen. Een forse, dame start direct met betasten. Ik weet niet hoe het met haar is maar ik geniet er niet van hoor. Gepoer aan die bh, hand in mijn broek. Hmmmm,..... ik heb zo mijn bedenkingen. Toch ook maar de schoenen uit. Ik hoef niet meer door het poortje alleen mijn schoenen moeten even door de x-ray. Nu weten we nog niet wat het poortje heeft doen rinkelen. Afin, eerst maar eens een toilet stop en dan op naar de koffie. En wat denk je wat. We drinken gezellig koffie met niemand minder dan Peter van der Vorst. Je weet wel de royalty verslaggever van RTL Boulevard. Ja hij drinkt niet alleen met ons hoor,.....er zitten nog wel 60 mensen op het terras maar toch het voelt als koffie drinken met....:) We zijn vertrokken met een kleine vertraging. Dit had te maken met de gordel vann de piloot. Die bleek niet in orde te zijn en daarvoor moet een hele technische dienst aan boord komen en ja dat duurt effe. Uiteindelijk gaan we de lucht in. Een tochtje van slechts 2,5 uur. We komen in Finland, Helsinki aan rond 17.00 uur. Het is hier 1 uur later dan in Nederland. De koffers hebben we snel te pakken en dan stappen we naar de uitgang. daar moet ene Mira staan die ons een lift geeft naar het hotel. Zij organiseert de beurs en heeft aangeboden ons naar het hotel te brengen. We staan even te wachten en Louise voelt aan dat een dame in een blauw shirt met Finland folders in de hand Mira wel eens kon zijn en jawel, het is Mira. Een aardige dame die gebrekkig engels spreekt. maar goed dat is nog altijd beter dan ons fins. Tjonge wat een taal is dat, je kunt er werkelijk niets zinnigs uit halen. De taal lijkt werkelijk nergens op. Niet iets duits, engels of wat dan ook. De zon schijnt het is iets van 22 graden en we zijn snel bij het hotel. Een prima plek zo te zien. de kamers zijn eenvoudig maar prima, Het is fris en schoon. Een toilet met sproei installatie voor de vieze poepert, mini bar, tv, internetaansluiting wat kun je nog meer wensen. Naast het hotel zit een leuke kledingzaak en McDonalds en aan beide kanten op de hoek een supermarkt. Nou dat moet goed komen nietwaar. Achter het hotel is water en daar zitten velen lekker in het gras in het zonnetje. dat brengt ons op een echt vakantie idee. Snel bij McDonalds een burger met salade halen en picknicken. Wouw dit is echt genieten.

Als we onze avondmaal op hebben gaan we nog even een mooi wandelingetje maken langs het water. In de lobby van het hotel wachten we nu op Jos en Ben die al vanaf maandag de reis met de auto maken van Sleen naar Helsinki. We hebben regelmatig even telefonisch contact en komen zo te weten dat ze rond een uurtje of half 11 de straat zullen binnen rijden. nou dat klopt ook hoor. Met een slakkegangetje rollen ze al zoekend door de straat. Louise vangt ze op en niet veel later is het one happy family. Koffie drinken, bij kletsen en naar bed. Morgen weer een vol programma.

Vrijdag 6 augustus. De bedoeling was om 8 uur te ontbijten. Kleine hiaat in de planning. Wekker van Louise is afgelopen echter wij hebben dat allemaal links laten liggen. Mijn wekker wel gezet echter de klok niet aangepast aan de finse tijd dus,..... 8 uur ontbijt is dus 9 uur geworden maar dat mag de pret niet drukken. Het ontbijt is trouwens prim! Veel variatie, van alles genoeg. Ben duikt na het ontbijt nog even het bed in, Jos gaat met de auto inclusief stempel/beurs materiaal naar de beurs vloer en Louise en ik gaan de 1,5 km naar het complex lopen. Het is rond de 25e graden en prima wandelweer. De beurs zal worden gehouden in een oude industriehal. Wel een hele mooie hoor.

We zijn de eerste om op te bouwen. Mira is er ook en die zorgt voor de tafels en de kleden. We hebben de Art Journey sheets meet en Crafty Indiciduals en alles past mooi op de tafel. Nog even fraai maken met mooie voorbeelden en we zijn er klaar voor. Alles op ons gemakje. Inmiddels is Linda van Lost Coast Design ook aangekomen en zij staat met haar stand naast ons. Als we het pand willen gaan verlaten komen we Fred en Ank de Bak nog tegen. Ook zij staan naast ons dus we hebben een echte stempel corner. Jos gaat met de auto weer terug naar het hotel en wij lopen geheel langs het water terug. We zitten werkelijk op een top lokatie met dit hotel. Ben heeft inmiddels zijn schoonheids slaapje achter de rug en we besluiten de weg over te steken naar de Markthalle. louise en ik hadden daarvoor al even een snelle blik daarbinnen geworpen en we vonden eigenlijk wel dat Jos en Ben dit ook even moesten zien. er was van alles te koop. Vis, groente, fruit, vlees, veel vlees maar ook wil, snuisterijen, koffie, thee en nog veel meer.
Na wat rondstruinen is het tijd voor een ritje met de metro. Wij provinciaaltjes snappen natuurlijk niet meteen voor de eerste keer goed welke richting we op moeten dus,...... we gaan eerst de gehele verkeerde kant op. Als we de metro uitstappen is hett een dooie boel en ziet het er vooral niet uit als een levendig centrum. Jos en ik kijken meteen op de kaart en Ben is natuurlijk veel slimmer die spreekt meteen een mooie , slanken, blonde finse dame aan. Hij krijgt tekst en uitleg en komt wee terug, zonder telefoonnummer van de dame, beetje dom Ben, en met een vage routebeschrijving. Ja, ja, ook nog eens goed opgelet he Ben. Toch maar weer dat kaartje er bij en jawel we moeten geheel de ander kant op.Met hetzelfde kaartje weer teru de metro in. Geen poortjes, geen stempelautomaten dus wie maakt ons wat. We spreken af als we controle krijgen blijven we vooral in het nederlands praten. Je snapt het al, heel saai, gewoon een metro rit zonde controle dus ook zonder smeuiige verhalen. Midden in het centrum stappen we uit. Wat een drukte, Winkels, winkels en nog eens winkels en mensen, veel mensen. We blijven nog even staan luisteren naar wat rappers. geweldig jammer dat we er geen barst van verstaand :) Jos wil graag richting botanische tuinen dus we struinen over een groot plein richting park/tuin, Hier en daar een snelle foto, van de week gaan we wel even echt op fotoshoot in alle rust. Het is nog een hele tippel maar als we bij de tuin zijn en Joss en Ben uitrusten op een bankje en Louise en ik even een snelle ronde door de tuin doen, dan blijkt bij het naar verlaten van de entree dat we aan de achterkant van ons hotel staan. We zitten dus super dichtbij het stadscentrum! Nog even de supermarkt binnen waar heerlijke grote kippenpoten liggen en waar je zlef je salades kunt samen stellen en reuze olijven je liggen aan te staren en,.... okee we hebben al weer ee eetplan voor morgen. Kippenpootjes met salade en olijven ophalen en met de billen in het gras bij het water picknicken. Maar dat is morgen, vanavond gaan we verderop even eten bij Chicos, amerikaans steakhouse. Het eten is goed en betaalbaar. Kun je trouwens van de drank niet zeggen. Een klein flesje rode wijn (lees 1 glas) kost in het hotel maar liefst € 8,00, een klein flesje bier € 4,00. In de lobby va het hotel gaan we nog even een potje Boeren Bridge spelen. En zo is er alweer een dag om. Ben wel benieuwd wat de beurs gaat brengen maar nu eerst slapen want het is inmiddels al 1 uur,.... s'nachts wel te verstaan. Morgen nieuwe verhalen en foto's.

1. spannend! ben benieuwd hoe jullie beurservaringen zijn!

2. lijkt me een leuke ervaring,en wens jullie dan ook erg veel plezier,maar we blijven het wel lezen...